Kai sa opp samme dag som han startet

– Veldig flaut, sier han.

Navn: Kai Gustavsen (49).

Bakgrunn: Kommer fra stillingen som festivalsjef for Kongsberg Jazzfestival. Startet kveldskonsertene under Elvefestivalen i 2002 sammen med Anders Eriksen i Bragernes Konsert, og arrangerte disse hvert år til 2012. Har også jobbet som marked- og bookingsjef i Drammens Teater og vært kultursjef i tre kommuner.

Ny jobb: Kulturhussjef for Bærum Kulturhus. De er rundt 30 fast ansatte.

Å være kulturhussjef for Bærum Kulturhus innebærer også å være sjef for kulturhuben «Tanken» med nærmere 100 arbeidsplasser innen ulike kulturnæringer.

– Det er morsomt, for jeg håper å kunne vise omverden at kultur er en viktig næring i Norge, sier Kai Gustavsen.

Hvorfor ville du ha denne jobben?

– For det første er Bærum Kulturhus et innmari sterkt merkenavn i norsk kulturliv, og dét er spennende i seg selv. Så kjenner jeg en del av folka fra før av, de er dyktige. Og så er det et produserende kulturhus, og skiller seg sånn sett ut fra mange andre i bransjen.

Hva tenkte du da du fikk den?

– Det var litt spesielt, for jeg hadde akkurat startet i ny jobb i Viken fylkeskommune som rådgiver på kulturutviklingsavdelingen. Samme dag som jeg begynte der, ble det klart at jeg skulle begynne i Bærum. Det var en litt uheldig parallellprosess, men samtidig følte jeg at det var mest riktig for meg. Uansett vil jeg jobbe for kulturen i Viken.

Hvordan var det å si opp første dag i ny jobb?

– Veldig flaut! Jeg følte at Viken hadde satsa mye på meg. Jeg kjente jeg måtte «gønne på» og prøve være positiv der, for jeg hadde et halvt år i Viken. Det er gøy å se hvor mange dyktige kulturutviklingsrådgivere det er i Viken som skal lage kulturpolitikk for fremtida.

Du har jobbet innen kulturfeltet hele arbeidslivet, hvorfor det?

– Jeg liker veldig godt å skape noe for et publikum, du er bindeleddet som skal til for at kunsten møter publikum. Noen må dra det i gang, så det synes jeg er spennende. Jeg identifiserer meg veldig med dem som står på scenen. Jeg kjenner at jeg forstår drivkraften og utfordringene, og det tror jeg er viktig i jobben. Og så trigges jeg veldig av resultater.

Du tar over som kulturhussjef mens alt er koronastengt, hvordan er det?

– Det er en utfordring. Men vi som jobber her i det kommunale systemet har trukket gull-loddet. Vi må kjenne på takknemlighet over at det offentlige synes det er formålstjenlig å holde hjulene i gang. På den andre siden ser vi at det forhåpentlig går mot en gjenåpning, så man må håpe høsten blir ganske normal.

Hva gleder du deg mest til i den nye jobben?

– Å jobbe med de mange folka som jeg har her. Alle har et frelse-gen som jeg liker. Hvis du ikke har det genet, skal du ikke operere i dette feltet heller.

Å jobbe med kultur er vel kanskje ikke en 8–16 jobb? Hvordan skiller du jobb og fritid?

– Nei, det er en livsstil. Jeg trives med det. Kona mi trives med at jeg er ferdig i Kongsberg, for fra mai til juli hvert år flyttet jeg på hybel dit. Første gang jeg var ordentlig til stede på min yngste datters bursdag var i fjor, hun er 9 år. Det var fantastisk. Jeg har hatt mye dårlig samvittighet rundt akkurat det, men det har vært avklart, det er ingen hensikt å være hjemme uten å være til stede. Det er det sikkert mange som kjenner på.

Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

– Jeg kommer aldri til å glemme da vi sto i teltet på Gamle kirkeplass etter hver festival og tok en øl med de frivillige. Vi lo, grein og var overlykkelige. Jeg vil heller aldri glemme den sinnssyke veksten vi hadde i Drammens Teater da vi dobla besøkstallene på noen år, vi ble en motor i byutviklinga. Og hele prosessen rundt å få Stevie Wonder til jazzfestivalen (i 2014) var veldig morsom! Det er én til to store agenter i Norge som de fleste kjøper gjennom, men jeg valgte å gå min egen vei, med eget nettverk og brukte mange år på det. Alt vi hadde i Kongsberg av store artister oppretta jeg kontakt med under Elvefestivalen, så de kunne vært der. Det er helt sprøtt, vi gikk fra 9.000 til 40.000 publikummere på Kongsberg, det var en fantastisk tid. Jeg føler nesten jeg er der ennå.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk han jobben?

– Kai Gustavsen har bred kompetanse og erfaring fra kulturfeltet. Jeg er sikker på at han vil kunne bidra med mye, ikke bare inn i Bærum Kulturhus sitt arbeid, men for hele kulturfeltet i Bærum kommune, sier kultursjef Berit Inger Øen i Bærum kommune.

...

Artikkel av Heidi Strand Berg i Drammens Tidende.
Foto: Tore Sandberg