Stipend til unge Bærumsmusikere

Bærum Rotary og Bærum Kulturhus samarbeider om et stipend til en ung(e) Bærumsmusiker(e).

Stipendet er en kombinasjon av økonomisk støtte, markedsføring og gjennomføring av et konsertprosjekt.

Både enkeltkunstnere og mindre band (maks trio) kan søke, med en øvre aldersgrense på 28 år.

Musikere i alle sjangere og i alderen 16-28 år og som er på et stadium der de trenger støtte til å komme videre i karrieren, kan søke. Søkerne skal ha vist at de har evner og ambisjoner til å gjøre karriere innen sin musikksjanger.

Stipendiet vil bli utlyst gjennom lokalpressen, de lokale kunstfaglige institusjonene i Bærum, Norges Musikkhøgskole og Bærum Kulturhus.

Juryen består av:

• Kai Gustavsen – Kulturhussjef Bærum Kulturhus
  • Finn Gomnæs – Bærum Rotaryklubb
  • Ellen Fjærvoll Samdal – musiker og tidligere prisvinner

— Stipendets formål er å gi unge, Bærumsmusikere utviklingsmuligheter, gjøre nye talenter synlig på Bærums ledende kulturarena og å videreutvikle talentsatsingen i Bærum, forklarer kulturhussjef Kai Gustavsen.

Stipendet skal bidra til å legge til rette for gode koblinger mellom talentsatsingene og det profesjonelle feltet, og samarbeide med relevante aktører. Rett og slett en mulighet til å komme seg videre, sier kulturhussjefen.

Bærum Rotaryklubb er svært rause og bidrar med 50.000 kroner. Resten av beløpet vil dekke kostnader i forbindelse med planlegging og gjennomføring av en prisvinnerkonsert på en av Bærum Kulturhus scener januar/februar 2023.

Vi skal bidra med faglig bistand til vinnerens prisvinnerkonsert, tilgang til øvings- og konsertlokaler og markedsføring av stipendievinneren gjennom bruk av aktuelle markedsføringskanaler.

Tidligere vinner av stipendiet (2014), Ellen Fjærvoll Samdal har fortalt oss at stipendiet hjalp henne til å få en positiv start på karrieren, avlutter Gustavsen.

Anslått totalverdi: 100.000 kroner.

Søknadsfrist: 20. april 2022.

Les mer og søk her: baerumkulturhus.no/musikerstipend-2022