Tanken får 37 nye lydstudioer

Farger på veggene er bestemt og kilometervis med kabler skal kobles, før 18 nye lydstudioer blir klare til bruk før sommeren. Totalt vil Tanken Studios tilby 37 lydstudioer til både ferske og etablerte musikere og produsenter.

Artikkel i Budstikka av Nina Abrahamsen.

Millioner inn

– Se, de er jo ganske store. Og her var det høyt under taket. Dette blir fett, kommenterer albumklare Pasha Nadjafi (29) fra Rykkinn og Sebastian Coucheron Gautier (29) fra Nesøya med samarbeidspartner Anna Anita Jaskiv (21).

De er med på en visningsrunde i den nye studiodelen i Tanken, der det kommer 18 flunkende nye studioer før sommeren, til sammen vil Tanken kunne tilby 37 lydstudioer.

– Vi var helt avhengig av en oppgradering og for oss blir det samlede studiotilbudet en kjemperessurs både for nye talenter som vi ønsker å få inn, men også for alle de dyktige musikerne som er etablert her, sier daglig leder Tobias Teigen i Toothfairy.

Musikkselskapet med base i Sandvika samler norske og internasjonale artister og låtskrivere til låtskriversamlingen Bysongs hvert år.

Tanken har i dag 85 årsverk og estimerer for en brutto omsetning på 50 millioner kroner.

De nye studioene vil gi 50 nye arbeidsplasser. Det langsiktige målet er å ha 300 årsverk på plass innen fem år og en mangedobling av omsetningen, ifølge daglig leder Claus Fibiger på Tanken.

Unikt sted med internasjonalt preg

– Stedet vil være unikt i europeisk sammenheng og befeste Tanken som et av de største og viktigste musikkproduksjonsmiljøene internasjonalt, sier kulturhussjef Kai Gustavsen, som også har hovedansvaret for Tanken.

Les hele artikkelen i Budstikka

Foto: Karl Braanaas, Budstikka.