Bærum Jazzfestival lansert

I september får jazzkommunen Bærum tilbake en festival i toppsjiktet: Bærum Jazzfestival lansert 9. mai 2022.

Kulturhussjef Kai Gustavsen, tidligere sjef for Kongsberg Jazzfestival (2012- 2020), lanserer nå sammen med seks andre spillesteder Bærum Jazzfestival.

Fra 15. til 18. september blir det 23 konserter og arrangementer over hele Bærum.

På sju scener skal artister som Tord Gustavsen Trio & Charlotte Dos Santos, Karin Krog med John Surman & The Valhallas, Arild Andersen Group, Bertine Zetlitz & Bugge Wesseltoft, Improdans med NSProdutions, Kathrine Windfeldt Sextet, Susanna, Bushman’s Revenge, Håkon Kornstad & Reza Aghamir og Mathias Eick bevise at Bærum fortjener en jazzfestival for hele regionen.

Mathias Eick Trio spiller på Kalkmølla 15. september (foto: Tomas Lauvland Pettersen

– Alle artistene som presenteres er spydspisser innenfor sin sjanger, forklarer Kulturhussjef Kai Gustavsen, og fortsetter: – Personlig gleder jeg meg til prosjektet Improdans. Fem dansere og fire musikere møtes til improvisasjon. Ingen prøver, kun intuisjon. Når ingen og alle leder ensemblet på samme tid, og utøverne både tar og gir plass til de andre, blir dette en kontrastfull og intens ettermiddag i Studio NSP. Her møter du noen av Europas fremste impromusikere dansere fra Bærums egne Nagelhus Schia Productions!

Arild Andersen Group avslutter festivalen i Bærum Kulturhus 18. september (foto: Tomas Lauvland Pettersen)

– Samarbeidet med Kultur og samarbeid i Bærum kommune om arrangementet Kulturnatt Elvelangs vil også sørge for at festivalen åpner med et yrende folkeliv. Dette er kvelden der Bærumskulturen vandrer side om side med vakre installasjoner i spektakulær lyssetting. Publikum skal få oppleve sang, dans, kunst, Dundu-vennlige lysgiganter og magisk stemning ved Sandvikselva, forklarer en stolt festivalsjef.

Fullt program for Bærum Jazzfestival finner du her.