an Accident / a Life — et mestermøte av de sjeldne

Av Marc Brew og Sidi Larbi Cherkaoui, Bærum Kulturhus Store Sal 15. oktober

Pressemelding fra Bærum Kulturhus:

I løpet av brøkdelen av et sekund ble ballettdanserens Marc Brews liv forandret for alltid. Gjennom film, musikk, dans og en ekte bil på scenen, forteller stykket om den selvopplevde bilulykken.

Vises i Bærum Kulturhus 15. oktober 2024, som en del av Coda-festivalen.

I 1997 var den 20 år gamle australske danseren involvert i en bilulykke i Sør-Afrika, der han reiste med venner. Nå har han skapt bemerkelsesverdig dansekunst om bilulykken, der han gikk fra å være ballettdanser til paraplegiker på et øyeblikk.

an Accident / a Life, utforsker bilulykken som førte til en alvorlig ryggmargsskade og etterlot ham med permanente mobilitetsproblemer. Sammen skaper Marc Brew og Sidi Larbi Cherkaoui et scenisk univers hvor bevegelse, lyd og visuelle elementer smelter sammen for å fortelle en historie om overlevelse, motstandskraft og gjenoppdagelse.

Det er rett og slett duket for et mestermøte av de sjeldne i Bærum Kulturhus.

Om forestillingen:
Regi: Sidi Larbi Cherkaoui
Utøver/medskapende kunstner: Marc Brew
Design: Pepijn Van Looy
Kostymedesign: Veerle Van den Wouwer
Komponist: Alexandre Dai Castaing
Lysdesign: Adam Carrée
Visuelt design: Maxime Guislain
Synstolker: Emma Jane McHenry

Alle medvirkende her: an Accident / a Life

Del av CODA-festivalen 2024

Forestillingen reiser svært aktuelle problemstillinger for de aller fleste som av og sitter i en bil. En sterk historie om en ulykke og livet som følger etter en stor skade.

Hvor viktig det er å unngå bilulykker, hvor viktig det er å kjøre trygt og forsvarlig, hvor viktig er med god opplæring og hvor viktig det er å tenke konsekvenser.

Dette er også noe vi aldri har gjort i Bærum Kulturhus på 21 år. Vi heiser opp en ekte bil i luften. Rett og slett mye sceneteknikk, jobbing og sikring fra våre teknikere.

For presse / Intervju / Generalprøve

• Marc Brew kan intervjues hos oss her i Sandvika mandag 14. oktober.
  • Generalprøve: tirsdag 15. oktober kl. 14.45

Billetter og kontakt

• Billetter: Kontakt kommunikasjonsrådgiver  Maren Thingnæs -  maren.thingnes@baerum.kommune.no / 46 82 13 91
  • Spørsmål kan rettes til:
  • Produsent Grethe Brækkan - grethe.brekkan@baerum.kommune.no / 90 14 40 53
  • Kommunikasjonsrådgiver  Maren Thingnæs -  maren.thingnes@baerum.kommune.no / 46 82 13 91
  • Bildene i pressemeldingen kan lastes ned, fotokred står ved hvert bilde.