Foto: Markus Jans

Víkingur Ólafsson

Islands store klaverstjerne fremfører Goldbergvariasjonene i Store Sal.

Sted

Store Sal

Arrangør

Bærum Kulturhus

Víkingur Ólafssons konsert i vår Store Sal i mars 2022 går rett inn i historiebøkene som en av husets store klassisk-suksesser. Fullsatt sal og en pianist som var så til de grader til stede i spillet sitt samtidig som han etablerte en helt spesiell kontakt med publikum. Det var mangt et fuktig øye i salen når Ólafsson fremførte lyriske stykker som en stille protest mot krigføringen i Ukraina.  

 

Goldbergvariasjonene

Når Ólafsson nå kommer tilbake til Store Sal og attpåtil skal fremføre Bachs Goldbergvariasjonene er det slik at vi vanskelig kan skjule vår begeistring. Om noen kan dette med å skape stor kunst ut av Bachs enkle og minimalistiske stykker er det nettopp vår favorittislending.  

Bachs Goldbergvariasjonene kan sees på som flere verk i ett: et harmonisk stykke med matematisk presisjon, full av motsetninger og forskjellige musikalske stilarter, samtidig som den er skrevet nesten bare i én toneart. Stykket skal opprinnelig ha vært skrevet til Bachs svært begavede elev Johann Gottlieb Goldberg, for å vise hvor mange muligheter som ligger i et enkelt tangentinstrument.  

Goldbergvariasjonene skulle få sin virkelige renessanse først i 1955, da Glenn Gould debuterte med en innspilling av det verket. Den dristige debuten skulle gjøre både ham og Bachs verk verdenskjente. Siden har stykket blitt innspilt over 600 ganger, og er i dag som allemannseie å regne.

 

Foto: Tomas Lauvland Pettersen

På jakt etter det det ekte

Som utøver veksler Víkingur Ólafsson mellom tidløse klassiske verk, elektronika-inspirerte nyinnspillinger og utfordrende samtidsmusikk, alltid på jakt etter det ekte. Denne jakten på det ekte passer da også godt inn i arbeidet med Goldbergvariasjonene. Her kan man ikke gjemme seg bak teknikk og standardfraser – mister man ektheten forsvinner også magien i Bachs store verk.  

Ólafsson er med andre ord ikke en arketypisk konsertpianist. Når man leser konsert- og albumanmeldelser finner man gjerne ord som friskt, ungdommelig, utforskende og ekte. Og ekte det er han, den kritikerroste islendingen som har hele verden som sin arbeidsplass.  

Ett steg foran

– Det er viktig å ha et element av overraskelse med tanke på repertoaret man spiller inn. Man må hele tiden være ett steg foran, helt til du går tom for ideer, uttrykte Ólafsson i et intervju med The Guardian i 2019.  

Ett steg foran er Ólafsson stort sett hele tiden. Som så mange islendinger er han et ekte arbeidsjern – Vikingurs jobb er å fokusere på å gi nytt liv til klassiske klaververk. Det er som om han drar med seg store inntrykk fra dramatisk natur, et fandenivoldsk folkelynne, sylskarpt fokus og destillerer det ned til et konsentrat av pur klavermagi.  

 

Konsertintroduksjon

Foto: Nina Hurum

 

Det blir konsertintroduksjon på Foajéscenen kl. 18:15 ved Hilde Holbæk-Hanssen.

Hilde Holbæk-Hanssen er utdannet musikkviter fra Norges musikkhøgskole. Hun arbeidet i MIC Norsk musikkinformasjon fra senterets opprettelse i 1979 til det gikk inn i Music Norway i 2013. Her jobbet hun med informasjon og promosjon av norske komponister i inn- og utland, og i 2000-01 var hun konstituert direktør. I 2013-2015 var hun fungerende dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo, Avdeling Operahøgskolen. Ved siden av sine faste jobber har hun i mange år vært skribent, først og fremst i Klassisk Musikkmagasin/Klassiskmusikk.com der hun har skrevet siden 2002. Hun er også fagansvarlig for artikler om norsk samtidsmusikk og klassiske sangere i Store norske leksikon. Hun har også undervist i musikkhistorie ved Norges musikkhøgskole.

Pris: 0 - 635
Varighet: 1t, 15 min u/pause
  • Tirsdag 26. september 2023 Kl. 19.00
    Forestillingen er spilt

Store Sal

Bærum Kulturhus
Claude Monets allé 27
1338 Sandvika