Foto: Maja Iman
Chief Adjuah
Multi-instrumentalist, produsent og komponist Chief Adjuah (formerly Christian Scott) åpner Bærum Jazzfestival 2024.
Store Sal
Bærum Kulturhus
Mange navn, mange talenter – Chief Xian aTunde Adjuah (tidligere kjent under døpenavnet Christian Scott) mestrer trompeten så vel som egendesignede instrumenter. Han er en samfunnsengasjert komponist, driver musikkteknologisk nybrottsarbeid og er en stolt tradisjonsbærer.
Han har vunnet Edison Award to ganger og vært nominert til Grammy Award® hele fem ganger. Ikke nok med det: 30. oktober åpner Chief Adjuah den tredje Bærum Jazzfestival.
Han blander stilsikkert og smakfullt tradisjonstro jazz, hiphop, postrock, afro-elementer og en helt egen distinkt New Orleans-vibe i en musikkform han kaller stretch music.
To tradisjoner
Chief Adjuah er født og oppvokst i New Orleans – en by og et miljø som har gitt ham to distinkte musikktradisjonsretninger å følge. Skal man forstå hvorfor han og bandet låter slik de gjør, kan det lønne seg å se litt tilbake i tid.
Trompeten lærte han å spille ved å sitte tett inntil onkel og mentor Donald Harrison Jr. – anerkjent saksofonist og fast medlem i Art Blakeys band. Her fikk han en solid forståelse av amerikansk jazztradisjon, og han kunne glatt sklidd inn i rollen som en tradisjonsbærer som stod trygt plassert på sine trompet-forfedres skuldre.
En helt annen kulturhistorisk akse skulle imidlertid ha mye å si for hvilken retning Chief Adjuahs musikk skulle ta. Familien hans har i generasjoner identifisert seg som Mardi Gras-indianere – en subkulturell gruppe som også går under betegnelsen Black Masking Indians. Under det årlige Mardi Gras-karnevalet, helt siden 1885, har grupper av afro-amerikanere organisert parader der deltakerne stolt bærer påkostede festdrakter inspirert av nord-amerikanske urfolksgrupper. Et symbol på den kulturelle smeltedigelen som New Orleans alltid har vært.
Du husker sikkert tv-serien Treme som gikk på norske skjermer for en ti års tid siden? Tenk tilbake til fargerike festkostymer, opptog, taktfaste og stolte chants der afro-amerikanere lar seg inspirere av det amerikanske urfolkets tradisjoner.
Og det er her det staselige navnet kommer fra: Adjuah er en etterkommer av New Orleans' sentrale familier innen kunst og kultur, Harrisons, og barnebarnet til den legendariske Big Chief, Donald Harrison Sr., som ledet fire stammer i byens Black Masking Indians-parader.
Stretch music
Disse to forskjellige musikalske og kulturelle tradisjonene har vært med på å forme Adjuah som utøver. Som komponist har New Orleans-bakgrunnen hans vært viktig i arbeidet med å forme sin egendefinerte musikkform: stretch music – en jazz-basert, sjanger-blind musikalsk form som forsøker å «strekke» jazzens rytmiske, melodiske og harmoniske konvensjoner for å omfatte flere stiler, språk og kulturer. Dette kan høres i verk som The Centennial Trilogy (2027), som innlemmer århundrer med musikalske stilarter helt tilbake til forfedrenes musikalske fødesteder i Vest-Afrika.
Adjuahs 12 studioinnspillinger, tre livealbum og en samling av største hits har gitt ham kritiker-godord, utsolgte konserter på internasjonale store scener og global anerkjennelse. Han har samarbeidet store artister som Prince, Radioheads Thom Yorke, McCoy Tyner, Marcus Miller, Eddie Palmieri, Yasiin Bey (tidligere kjent som Mos Def), Talib Kweli pluss poet og musiker Saul Williams.
Legg til at han kommer til Sandvika i oktober med et svært så samspilt og sammensveiset live-band og man har mer enn nok grunner for å få med seg åpningskonserten for Bærum Jazzfestival 2024.
Bark Out Thunder Roar Out Lightning fra 2023 gir en god pekepinn på hva publikum kan glede seg til under åpningskonserten for Bærum Jazzfestival 2024. Her kan du tydelig høre hvordan Black Masking Indians-tradisjonen smelter sammen med New Yorleans-groover og lekre trompet-kor. Anbefales!
Konsertinformasjon
-
Onsdag 30. oktober 2024 Kl. 19.00Forestillingen er spilt