Helge Lien Trio med Tore Brunborg

Helge Lien Trio med Tore Brunborg

Funeral Dance

Kalkmølla Kulturstasjon

Eksklusivt samarbeid mellom Helge Lien på piano, Johannes Eick på bass og Knut Aalefjær på trommer og saksofonist Tore Brunborg.

Funeral Dance er en hyllest til den anerkjente ukrainske pianisten Mikhail «Misha» Alperin. Han var Helge Liens lærer og mentor gjennom mange år, og var i så måte med på å forme det prisvinnende lydbildet Helge Lien Trio nå er kjent for. Når trioens kreative energi møter Tore Brunborgs bemerkelsesverdige evne til å formidle intimitet og dybde gjennom saksofonen, blir en ny dimensjon skapt. Samarbeidet feires med albumet Funeral Dance, som ble sluppet 1. september 2023.

Det er to store tradisjoner i pianotrioen: Den amerikanske og den skandinaviske. Førstnevnte er ekspansiv, ornamental og melodisk. Den imponerer med sin tekniske virtuositet; formrikdommen den er i stand til å fremkalle; det brede omfanget av dens påvirkninger og inspirasjoner; dens kobling til det moderne liv. Sistnevnte er introspektiv, minimal og rytmisk. Den utmerker seg ved hjelp av sine hypnotiske egenskaper; konsentrasjonen og begrensningene den er i stand til å opprettholde; dybden av dens stemninger og atmosfærer; sine røtter i tradisjon.

Helge Lien vokste opp midt  mellom disse to tradisjonene. Å bygge broer mellom ulike kulturer og jobbe med kontraster har alltid vært kjernen i hans tilnærming. Helge Lien Trio har etablert seg som en av Norges fremste jazzensembler og kan vise til strømmetall i millionklassen. Med Helge Lien på piano, Johannes Eick på bass og Knut Aalefjær på trommer, leverer de bevegende melodier, lekne improvisasjoner og årvåkent samspill.

Inderlig og usedvanlig vakkert - Tor Hammerø, Nettavisen

www.kulturstasjonen.no