Foto: Tale Hendnes

In C med Nagelhus Schia Productions

Nagelhus Schia Productions fremfører mesterverket In C koreografert av den anerkjente tyske koreografen Sasha Waltz med musikk av Terry Riley.

Store Sal

Bærum Kulturhus

Den verdenskjente koreografen Sasha Waltz’ nyeste stykke hadde verdenspremiere i 2021, og allerede året etter har Nagelhus Schia Productions fått lisensen til å fremføre verket i Norge og Bærum Kulturhus! Med 14 dansere på scenen og musikken fremført live er dette en opplevelse du ikke vil gå glipp av.

In C har allerede rukket å ta verden med storm. Blant annet ble verket nominert til The New York Dance and Performance Awards, The Bessies 2022, der juryen anerkjenner eksepsjonelt arbeid innen koreografi, fremføring, musikkkomposisjon og visuell design.

"The music’s play of individual and collective is reproduced, as the dancers perpetually shift allegiances, briefly snapping into synchronicity with one another in groupings ranging from pairs to the whole ensemble. You can see the decisions happening. In a group repeating a phrase in unison, one dancer freezes; when the others loop back to the point at which she froze, she rejoins them."

- The New York Times

Foto: Tale Hendnes

Revolusjonerende musikk

In C er basert på musikkstykket med samme navn fra 1964 komponert av Terry Riley. Rileys mesterverk er en åpen komposisjon, revolusjonerende i sin tid, og generelt ansett for å være det første stykket minimalistisk musikk.

Basert på denne milepælen i musikkhistorien utviklet Sasha Waltz og hennes dansere koreografisk materiale som følger en tilsvarende variabel struktur, og som alltid gir rom for nye varianter. Dette er en eksperimentell og stadig utviklende prosess som gjenskaper Sasha Waltz’ langvarige arbeid, samt dialogen mellom dans, musikk og rom, både digitalt og i det virkelige liv.

Ettersnakk med Peder Kjøs og kunstnerne

Etter lørdagens forestilling blir det ettersnakk med kunstnerne og Peder Kjøs. Peder Kjøs er en av de ledende profilene innen psykologi og psykoterapi i Norge. Som programleder og terapeut på det anerkjente TV-programmet «Jeg mot meg» på NRK1 og gjennom podcastene «Hos Peder» og «God bedring", også distribuert av NRK, har han blitt et svært kjent navn. Tema for ettersnakken er hvordan de demokratiske sidene ved stykket kan overføres til menneskelig samhandling. Samtalen blir modulert av produsent Marianne Bilger.

Om NSP

Nagelhus Schia Productions (NSP) er Norges tredje nasjonale dansekompani med fast offentlig bevilgning. Initiativtaker og kunstnerisk leder Guro Nagelhus Schia og assisterende kunstnerisk leder Vebjørn Sundby har lang fartstid og høy profil på samtidsdansscenen i Norge og internasjonalt. I tillegg til å produsere og promotere danseproduksjoner av høyeste kvalitet, er en prioritert oppgave for kompaniet å engasjere nyutdannede dansere og støtte talentutvikling på høyeste profesjonelle nivå.
Kompaniet er støttet av Viken fylkeskommune, Talent Norge, Sparebankstiftelsen og Bærum kommune, og holder daglig til i Studio NSP i Sandvika.

Om forestillingen

Den originale oppsetningen av In C er produsert av Sasha Waltz & Guests. Stykket er skapt ved Radialsystem, Berlin, hvor det hadde urpremiere den 6. mars 2021. Sasha Waltz & Guests er støttet av den berlinske senatsforvaltningen for kultur og Europa.

Pris: 0 - 410
Varighet: 1 time