Foto: Erika Hebbert
Kulturhusets historie
Det er få ting som skaper så mye debatt i norske kommuner som kultur. Eller, rettere sagt, kostnader til kultur.
Bærum har ikke vært noe unntak. Litt spesielt har det imidlertid vært at skillelinjen gikk så klart innad i Høyre.
Partiet, som har sittet med makten i Bærum siden partipolitikkens inntreden i Norge, gjennomgikk en opprivende debatt på 80- og 90-tallet. Et knapt flertall i partiet, i allianse med Fremskrittspartiet, sa nei til alle løsningsforslag som ble lagt på bordet.
Frustrasjonen hos daværende ordfører Odd Reinsfelt, som i hele sin periode var en svoren tilhenger av kulturhustanken, var stor.
«Et skjevt hus med store glassflater i front, tegnet av Snøhetta».
Etter mye om og men, og med mange runder i kommunestyret ble det endelig, i 2000, vedtatt å bygge et nytt kulturhus. Men de arkitektoniske utfordringene på tomten som ble valgt var mange. Tomten var lang og smal, og det lå en støyende motorvei ved siden av og rett under.
Snøhetta vant konkurransen, en uke før de vant konkurransen om det nye Operabygget i Bjørvika, og 3 år senere, 4. september 2003, åpnet bygget med en firedagers festforestilling.
Snøhetta Arkitekter
Et spesielt vellykket, nyskapende og profilerende kulturbygg.
Fakta om bygget
Arkitekt:
Snøhetta v/Robert Greenwood, sivilarkitekt MNAL
Jim Dodson, arkitekt
Knut Tronstad, sivilarkitekt
Interiørarkitekt:
Linda Evensen, interiørarkitekt MNIL
Landskapsarkitekt:
Jenny B. Osuldsen, landskapsarkitekt MNLA
Bruttoareal:
4500 m2
Nominert til Mies van der Rohes pris for samtidsarkitektur.
Kunstnerisk utsmykking
Elektronisk lyd- og lysinstallasjon «Chromatophora»:
Kunstnergruppen Per Åge Lyså og Yngve Sandboe (Intravisjon) og Bjarne Kvinnsland (NOTAM)
Glassobjekt i foajégulvet:
Cathrine Maske
Malerier i Underbaren:
Lise Wulff
Bildeserie februar 2002 – august 2003.
Foto: Snøhetta