«Ja, vi elsker» fra Bærums tak

Det var mer enn utsikten som møtte turgåere på nordre Kolsåstopp forrige fredag. Hans Majestet Kongens Garde var også på plass for å fremføre nasjonalsangen.

– Det er en fin dag på jobben, er det ikke?

Produsent Fredrik Richter har kommet halvveis opp i Kolsåsbakken. Bak ham trasker 12 menn og kvinner i likt treningstøy med «musikktropp 2021» skrevet i store bokstaver på hver rygg.

Dette er Richters tredje forsøk på å få trompet, tuba og tromboner til topps, de foregående to har blitt stoppet av andre oppdrag og svært dårlig vær. Og skal man først dra Hans Majestet Kongens Garde til topps på Bærums nasjonalfjell, bør solen skinne og sikten være upåklagelig.

– Så hvor mange av dere har vært på toppen før?

En hånd går i været.

Thea Slettheim (19) fra Vøyenenga er én av tre musikanter i troppen fra Bærum som kan vise til tidligere turer opp Kolsåsbakken. Ingrid Sperstad Schrader fra Haslum og Daniel Aakhus fra Høvik kan skryte på seg turer til «den andre» Kolsåstoppen, men de har aldri skuet ut over hjemkommunen fra det mange mener er det beste utsiktspunktet.

Blant dem Fredrik Richter, som står bak ideen om å la nasjonalsangen runge over bygda fra nettopp dette stedet.

Hårete mål

Ideen oppsto da han og kollegene i Bærum Kulturhus begynte planleggingen av den årlige festforestillingen på 17. mai, en seanse man i fjor trodde skulle bli en engangs, digital foreteelse. Når kulturhuset igjen skulle lage fest på skjerm, ville Richter ta det litt lenger. Denne gangen vil publikum få se og oppleve Bærum fra flere kjente og kjære steder.

– Vi måtte sette oss noen hårete mål, sier Richter, som selv har erfaring fra Drilltroppen.

Hans Majestet Kongens Garde skal ikke ha vært vonde å be, og nå bistår Richter Garden med muntre ord og muskelkraft opp lia – blant instrumentene som er med er Slettheims tuba, for anledningen pakket i en større trekasse.

Det siste året har Slettheim, Sperstad Schrader, Aakhus og de andre hatt tilhold i Huseby-leiren på Hovseter. Det har vært mye sluttet orden, fysisk fostring, musikkøvelser og noen konserter.

Oppdraget på Kolsåstoppen for Bærum kommune er det største så langt.

Sluttet orden

– Har noen med mikrofiber til å pusse skoene? Husk å ta av klokker!

På toppen skal treningstøy byttes ut til plettfri paradeuniform. De blankpussede skoene skinner allerede av ekstra skokrem og nitid pussing med tannbørste, men det er visstnok alltid forbedringspotensial.

Slettheim og Sperstad Schrader har håret i stramme knuter som glinser av hårgelé og hårspray.

– Hver dag, svarer Ingrid Sperstad Schrader på spørsmål om hvor ofte frisyren får så stort fokus.

Før musikktroppen tar oppstilling ved utsiktspunktet, lyder prøvende toner ut i naturen.

Da dukker de «vanlige turgåerne» frem.

– Skal det holdes konsert her, på Kolsåstoppen?

Tårevått

Nå kommer også Tore Johansen, programansvarlig for Bærum Kulturhus og tidligere dirigent for Skui og Emma Hjorths skolekorps, frem på berget.

Johansen har gått fra Sandvika, via søndre Kolsåstopp og formelig dirrer etter å få dirigere Hans Majestet Kongens Garde og sin tidligere korpsmusikant Slettheim.

– Nei og nei og ikke slik, men sånn må det gjøres. Ja, der ja. Nå låter det bedre, er fasit etter noen gjennomganger.

Til sammen tre vers av nasjonalsangen spiller musikktroppen seg gjennom – flere enn ti ganger.

Bak dem ligger Fornebulandet, Oslofjorden og store deler av Bærum øst.

Den lille konserten skal senere filmes, klippes og redigeres til det som blir rosinen i pølsa under Bærum Kulturhus' festforestilling, som du også kan se på budstikka.no på ettermiddagen 17. mai.

På berget litt bortenfor sitter en turgåer og tørker en tåre med anorakkermet.

– Å få oppleve noe slikt, på min vanlige fredagstur, er mer enn jeg kunne ha håpet på, sier hun.

Artikkel i Budstikka, 15. mai 2021 av Marianne Vinje.

Foto: Kim van der Linden.

Her kan du lese hele artikkelen og se bilder.

Her er bildeserie av både turen og spillingen til HMKG musikanter.