20 år med kulturutvikling

Historien om Bærum Kulturhus begynte med en modig visjon som kjempet seg gjennom utfordringer og tvil.

Kronikk av kulturhussjef Kai Gustavsen, i Budstikka 4. sept 2023.

---

Det var i år 2000 at kommunestyret endelig ga sitt velsignende ja til å bygge et nytt kulturhus - en plass der kreativitet og kultur kunne vokse og blomstre.

Som med de fleste kulturhus, kom beslutningen etter utallige runder med diskusjoner. Det tok over 40 år fra det første forslaget om et kulturhus i Sandvika kom i 1962, til det ble innviet 4. september 2003.

I dag tror jeg de fleste er enig i at Norges femte største kommune fortjener et av landets mest aktive kulturhus.

Tomtevalget var dristig. Tenk deg en langstrakt, smal lapp, innrammet av suset fra en diger motorvei på den ene siden og med den splitter nye E16-veien på den andre.

Å meisle ut planene for dette var som å knekke en nøtt, men det var faktisk i disse utfordringene at skjulte skatter av kreativitet dukket opp. Snøhetta, de superflinke arkitektene som senere sto bak det imponerende Operabygget i Bjørvika, gikk seirende ut av konkurransen. De tok utfordringen på strak arm og skapte et byggverk som mange ikke bare så på som et kulturhus, men nesten som et kunstverk i seg selv.

Den 4. september 2003, etter tre års nitid arbeid, var det duket for en magisk åpning over fire dager.

Siden har publikum møtt av en strøm av kreativitet - musikk, teater, dans og kunst.

Gjennom de to tiårene som har passert, har Bærum Kulturhus vært mer enn bare en arena for kulturelle begivenheter. Det har vært et hjem for store begivenheter. Her har stjerner blitt født, lokale talenter har fått sin scene, og publikum har blitt tatt med på reiser gjennom kunstens mangfoldige landskap. Titusener har også vært på konfirmasjon i Store Sal.

I dag er vi stolte av å ha et av Norges mest aktive og varierte kulturhus som til sammen driver fem scener midt i Sandvika sentrum. Her finner du alt du trenger for din store kulturopplevelse.

Bærum Kulturhus peker mot rekordbesøk i jubileumssesongen 2023, noe som gir grunn til optimisme.

Bærum Kulturhus rigger til omtrent 650 arrangementer årlig, og når vi teller med prøvedagene, nærmer vi oss 1.000 arrangementsdager. Men det som virkelig skiller oss ut, er vår evne til selv å sette sammen og planlegge programmet for å gi Bærums innbyggere et tilbud som holder topp kvalitet. Samtidig gir vi plass til det lokale kulturlivet, som faktisk står bak omtrent 40 prosent av alle arrangementene. Det betyr mye for oss å være en scene for både etablerte artister og lokale talenter.

Når vi ser tilbake på 20 år med Bærum Kulturhus, ser vi ikke bare på en bygning, men på en institusjon som er fylt med innsats, utfordringer og seire.

Jeg vil gjerne rette en takk til alle som trodde på denne visjonen, til arkitektene som gjorde den til virkelighet, og til hver eneste person som har vært med på dette kulturelle eventyret.

Her finner kunst veien til minner, fellesskap blomstrer, og kreativiteten er alltid velkommen.