Billettsalgsrekord 2. halvår 2023

Aldri har Bærum Kulturhus solgt så mange billetter som 2. halvår 2023. — Jubileumsåret kunne ikke startet bedre, kommenterer kulturhussjef Kai Gustavsen.

41 327 billetter ble solgt til arrangementer på Kulturhusets fem scener + Kalkmølla Kulturstasjon og Kulturhuset Stabekk Teater i perioden august - desember. En økning på 9,7% i antall billetter fra 2022.

I samme periode ble det solgt billetter for kr 10 096 520 kr som er en økning på 13,6%

I hele 2023 ble det solgt totalt 83 144 billetter, en økning på 1,4% fra 22. Billettomsetning var på kr 18 417 390,- eller en tilbakegang på 2,5%

— Vi er svært fornøyd sier kulturhussjef Kai Gustavsen. Dette viser at vår strategi om å tilby Norges beste kulturopplevelser er en suksess. I tillegg er det ekstra stas nå som vi markerer vårt 20-årsjubileum.

Overfor publikum og det lokale kulturlivet har Bærum Kulturhus en todelt oppgave: Tilby kulturopplevelser til alle kommunens innbyggere, samt være en profesjonell visingsarena  for det lokale kulturlivet.

Denne miksen ser vi gang på gang at er helt suveren. Nye publikumsgrupper finner veien inn til kommunens kultursaler, og opplever hvor berikende kultur er. Rett og slett unikt. Det beste av det lokale kulturlivet viser seg frem på de samme scenene som det ypperste av av norsk og internasjonale stjerner.

— Men, det er også en tøff oppgave. Trekke publikum til Bærum når Oslos store og kjente konsertarenaer ligger kun et "steinkast" unna. "Hemmeligheten" er like enkel som den er krevende: Solid bookingjobbing fra våre produsenter, lyd og lys som matcher det aller beste, kontinuerlig kommunikasjonsjobbing og god kundeopplevelse når publikum er hos oss forklarer Gustavsen.

Eric Cantona i rutete skjorte og grønn lue som holder en smaragd foran det venstre øyet smaragd

53 104 billetter til 213 konserter og forestillinger i  vårsesongen 2024

Trykket program for Bærum Kulturhus sendes ut til Bærum, Asker, deler av Hole og Oslo vest denne uka. I alt 95 000 ex. blir distribuert til alle postkasser i området.

De første forestillingene med Stabekk Teaterskoles forestilling Pinocchio vises lørdag og søndag denne uken, og avsluttes Art musikal- og ballettskoles oppsetning av Legally blond 17. juni.

Til sammen 213 konserter og forestillinger med 53 104 billetter er lagt i salg. 7400 billetter er allerede solgt, og noen er utsolgt. Leif Ove Andsnes konsert i mars, vinsmaking med drikke fra Georgia, Midt-Østen og Kaukasus samt Sushikurs for barn ble alle kjapt solgt ut.

I tillegg er det flere konserter med kun noe få billetter igjen. Odd Nordstoga og Ingebjørg Bratland, Bærums egen popstjerne Emilie Nicolas, og ikke mist vårens store snakkis, Eric Cantonas konsert i april. Ja, det er sant, Manchester Uniteds fotballstjerne fra tidlig 2000-tallet turnerer nå Europa rundt, og i Norge spiller han kun i Kristiansand og Sandvika. Cantona er rett slett også musiker i tillegg til å være skuespiller, trener, poet og maler.

Her kan programmet leses som en digital bla-versjon

Spørsmål kan rettes til:

Kulturhussjef Kai Gustavsen – 90 63 99 46 / kai.gustavsen@baerum.kommune.no

Kommunikasjonsansvarlig Karin Bugge - 93 20 94 49 / karin.bugge@baerum.kommune.no

Foto:

• Tomas Lauvland Pettersen, bilde 1 Kulturhuset